5. toukokuuta 2010

Kokeilussa Jutan Dieetti Päivä 2

Eilen aloitin Jutta G.:n paljon julkisuutta saaneen dieetin. Tänään lopetin dieetin klo 14.05, kun nappasin työpaikan kahvihuoneessa sormenpään kokoisen suklaapalleron. Kylläpä oli hyvää! Päätöksen asiasta olin tehnyt jo tuntia aikaisemmin. Jos lounaan jälkeen puolen tunnin päästä on nälkä, niin kuka sellaista kestää? Töitäkin pitäisi tehdä. Jos tämän päivän aikatauluihini olisi kuulunut BodyCombat, olisin pyörtynyt viimeistään jumppasalin lattialle. En halua, että liikunta tuntuisi rangaistukselta. Haluan, että liikunta on kivaa ja siitä tulee hyvä olo ja mieli. Tästä puhui Tiiakin tuoreessa postauksessaan. Taidanpa tietää, mitä Tiia ajoi takaa...



En voinut kuin lopettaa tuon tyhmän dieetin. Tai kai se jollekin on ihan hyväkin, mutta ei minulle. Liikun niin paljon, ja haluan liikkua paljon. Hedelmien ja kasvispitoisen ruuan aliarviointi ei kuulu omiin periaatteisiini. Haluan syödä niitä joka päivä. Ja leipää myös. En halua tuntea syyllisyyttä omista ratkaisuistani. Noin matalilla energia- ja hiilihydraattitasoilla olisin ennen pitkää sotkenut aineenvaihduntani, joka nykyisellään hyrisee suurilla kierroksilla.

Eli leipää nassuun ja banskua massuun, sanon minä.

ps. Kyllä tuo Jutan dieetti varmasti toimii, en muuta väitäkään. Parin päivän kuurina suosittelen sitä esimerkiksi ennen juhliin menoa, jotta mekko sujahtaa kivasti päälle. Mutta pidempää aikaa en varsinaisesti suosittelisi ainakaan paljon aerobista treenaaville.

Kuvan lähde: täällä

12 kommenttia:

  1. olen samaa mieltä :) myönnän, itseäni houkutteli suuresti kokeilla ko diettiä.. mutta sain järjen käteen ja tajusin etten voi pelleillä tollaisella energiamäärällä verraten omaan reeniin.. Reenaan nimittäin maratonille ja juoksusta ei kyllä itselläni tule mitään maha tyhjänä ja energivajeella :) oon uusi lukija mutta innolla olen jo sellannut useita postauksiasi.. Vaikutat jotenkin välittömältä ja iloiselta. Hyviä liikuntahetkiä sinne päin :)

    VastaaPoista
  2. Itsekin kokeilen tuota Jutan dieettiä ja ainakin vielä on hyvä olo. Eka päivänä pikkunälkä vaivasi, mutta ei enää tänään. Saapa nähdä, jaksaako tuota noudattaa koko 4 viikkoa... :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista Susanna ja Sanna!! Kyllä tosiaan aerobinen treeni kärsii ja tuntuu epämukavalta ellei ole riittävästi polttoainetta. Varsinkin juoksu ja raskas jumppa. Voi olla että pienemmillä liikunnoilla ja enempi lihaskuntotreeneihin keskittymällä tuo dieetti on realistinen. Kyllähän se varmasti riippuu ihan ihmisestäkin. Itselläni tuo liha- ja rahkamäärä tökki, vaikka syön normaalistikin samoja ruokia kuin Jutan dieettiin kuuluu.

    Pakko nyt sanoa, mutta yksi juttu mitä Jutta sanoi tämän päivän postauksessaan sai mut tosi kriittiseksi. Jutta lainasi Kate Mossia: "Mikään ruoka ei maistu niin hyvältä kuin laihuus tuntuu". Mun mielestä tuon olisi voinut jättää sanomatta, ainakaan minä en halua kuulua tuolla tavoin ajattelevien sisäpiiriin. Se kuulostaa ihan syömishäiriöiseltä. :-(

    Voisin hyvin kokeilla perään toista dieettiä, Katri Mannisen Tehokiinteytyksen ruokavaliota. Se on vähän saman tyyppinen kuin tuo Jutan mutta sallivampi. Myös hedelmät, leipä ja kasvisruoat mahtuvat valikoimiin. Voin kokeilla sitä pari päivää ja verrata Jutan systeemiin! (en lupaa vielä mitään :D )

    VastaaPoista
  4. Mulla kävi ensin mielessä että pitäiskö kokeilla, mutta tuli mieleen samat hommat. Just se, että haluan treenata täydellä teholla enkä niin että tyyliin en jaksais puolia tehdä. :D Samaten on vaikeaa, kun asuu vielä kotona niin, kun ei ihan viitti jollain kuukausirahalla alkaa jotain jauhelihoja ostelemaan jos sitä ei just nyt satu olemaan kotona jne.

    Mutta niinhän se on että kaikki ei sovi kaikille! Ymmärrän siis hyvin ton sun päätöksen. :)

    VastaaPoista
  5. Jep, ohi on Jutan ruokavalio täälläkin. Viimenen niitti oli, kun rupesi huimaan, kun olin asioilla. Piti marssia lähimpään ruokakauppaan hakeen Paussi-patukka, ett kykenee pyöräileen kotio.

    Olen varmaan Jutan mielestä selkärangaton, mutta on niitä fiksumpia tapoja pudottaa painoa, kun kitukuurit. :)

    VastaaPoista
  6. Sanna, ei välitetä siitä mitä Jutta ajattelee. Fitness on hänen juttunsa, ei ehkä meidän vaikka pidetäänkin huolta itsestämme!

    Ei yhtää kaduta eikä ole syyllinen olo vaikka dieetti jäikin. Eilen illalla söin leipää ja tänä aamuna hedelmää, lounaalla itsetehtyä kinkkupastaa. Kyllä olin elämäni vedossa BodyCombatissa, jalka nousi kuin varsalla! Ei varmasti olisi ollut jos olisin tuota dieettiä jatkanut!! Mahtava fiilis. Nyt tässä pistelen vege-päivällista nassuun. Tofua salaatilla ja perunalla, kastikkeena punaista pestoa. Sitten vielä leipäpala tai pari, kyllä elämä vaan on ihanaa.

    Ei taida noi dieetit mulle oikein sopia, kun joka kerta kun käyn salilla, palaa noin 1000kcal. No perjantai pumppi on ehkä eri asia, mutta silloinkin lähes 1000kcal, koska teen pk-treeniä crossarilla/juoksumatolla ennen tuntia. Lauantain zumba jää taas väliin kun rakkaat vanhempani tulevat kyläilemään silloin. :-)

    Fiksuin tapa pudottaa painoa on syödä nälkäänsä aina kunnon ruokaa ja jättää herkut vähemmistöön. Kaikkea saa syödä jos tekee oikein kovasti mieli. Niin ja ruokapuoli yhdistettynä liikuntaan, sellaiseen mistä tykkää!

    VastaaPoista
  7. En epäile etteikö Jutan dieetti toimisi ja voihan olla, että jossain vaiheessa taas kokeilen sitä, mutta nyt mulla on ensi sijalla saada ruokarytmi hallintoon ja siinähän Jutan antama ruokarytmi on hyvä apu. :) Oli turhan suuri shokki miun elimistolle vähentää rasvat minimiin ja nostaa proteiinit taivaisiin. Koin myös että hiilarit oli alhaiset.

    VastaaPoista
  8. Mielestäni teit oikean ratkaisun lopettaessasi ko.dietin. Se on niin extreme, että saatta helposti aiheuttaa vähänkään siihen taipuvalle binge-reaktion.
    Parempi syödä hieman runsaammin ja monipuolisemmin, etenkin jos harrastaa paljon liikuntaa.

    VastaaPoista
  9. Minulle Jutan dieetti toimii. Välillä hieman huippaa, jos ateriaväli on yli 4 tuntia, mutta muuten olo on energinen. Itselleni dieetti on juuri hyvä, koska se kieltää lähes kaiken herkun. Lihavana en voi sallia itselleni suklaapirun palaakaan tai se vie koko käden. Minulla on 15 kiloa ylimääräistä ja nyt on poissa 5 ja reilu 3 viikkoa takana. :)

    Olen tosi iloinen eikä ole tehnyt mieli repsahtaa ollenkaan. Voin vain kiittää Juttaa tästä tsempistä mikä hänestä on tarttunut.

    Ei kannata keksiä tekosyitä sille, miksi voi ostaa herkkupatukoita kaupasta. :)

    Minulle on tärkeää laihtua 10 kiloa keskikesään mennessä ja olen lähellä tavoitettavi.

    Dieetin jälkeen voin taas alkaa harrastaa rankempaa liikuntaa ja syödä normaalisti. Nyt poltetaan rasvaa!!

    VastaaPoista
  10. Moi Anonyymi! Kiva, että Jutan dieetti toimii sulla :) Mikäs sen loistavampaa. Onneksi olkoon tiputetuista kiloista, tsemppiä vielä loppujen kilojen karkoitukseen! Juttahan antaa lähipäivinä ohjeet siihen miten toimia dieetin jälkeen.

    VastaaPoista
  11. Heippa!
    Haluanpa minäkin kommentoida Jutan dieettiä, nyt menossa neljästä viikosta viimeinen viikko ja olo on kerrassaan loistava :) Painoa on tippunut n. 5 kg !! Ja treenaan koko ajan ja monipuolisesti, esim. viime viikon treenit:
    ma juoksu 10 km ja vetsatreenit
    ti Bodypump + Bodyattack
    ke VP
    to spinning 50 min ja 1 h sulkapalloa
    pe Bodypump
    la Bodyvive + Bodypump
    su Bodyattack ja venyttelyt

    Ruokavalio on just hyvä ja heikotusta ei ole ollut, palautusjuoma on hyvä apu. Selkeä paketti ja ohjeet mitä saa syödä ja milloin. En koe, että olen jäänyt jostakin paitsi, päinvastoin olen saanut paljon ;) Keho kiinteytynyt ja rasva lähtee ja mikä parasta kunto on noussut huimasti. Pumpissakin teen treenit ennätyspainoilla :) Itse suosittelen diettiä kelle vaan, selkärankaa tarttee tietty olla, mutta itse olen selvinnyt lakkiaiset, rippijuhlat ja synttärit ilman retkahtamisia. Arkeni on myös muutenkin hektistä kolmen pienen alle kouluikäisen lapseni kanssa. Tsemppiä kaikille treenaajille!!

    VastaaPoista
  12. Moi Anonyymi ja kiitos kommentista.

    Aika uskomatonta että noin paljon liikut ja pystyt treenitkin vetämään kunnolla. Onneksi olkoon saavutuksestasi painon suhteen ja erityisesti kunnon paranemisesta!

    Mulla taitaa tuo ruuanlaitto olla sen verran harrastus, että nautin uusien kokkailujen kehittelystä ja maistamisesta, että noin stabiili dieetti ei kuitenkaan sopisi. Kastikkeethan siinä on kielletty kokonaan. Minäkin olin kolmissa ylioppilasjuhlissa viikko sitten ja en kokenut mitään pahaa siinä, että maistoin täytekakkua joka paikassa. Sain kyllä ihmettelyä osakseni, koska en juo kahvia vaan kraanavettä. (lopetin kahvinjuonnin vuodenvaihteessa, siitä kirjoitin aiempaan liikuntariippuvuutta käsittelevään postaukseen)

    Olen kaiken tämän lisäksi saanut kommentteja tutuilta ja vähän tuntemattomammiltakin että olen kevään aikana laihtunut. Näin on ilmeisesti käynyt, vaikken ole yrittänytkään sitä tietoisesti. Välillä tuntuu, että syön enemmän kuin 130-kiloinen mieheni :-P

    Mutta kyllä tosiaan tuosta Jutan dieetistä on jäänyt hyviä jippoja munkin elämään: kaurapuuro raejuustolla, palautusjuoma aina treenin jälkeen ja se että joka aterialla ei välttämättä tarvi olla pasta/riisi/peruna.

    Itse joudun ensi viikolla liikuntakieltoon (tarkemmin sanottuna hikoilukieltoon), ja ruokavalion kanssa täytyy olla sitten vähän normaalia tarkempi. Helppo "dieetti" on, että leivän määrä on rajoitettu 4-5 viipaleeseen ja päivän toinen pääateria on joko salaatti tai keitto. Herkkuja ei tietenkään mitään kauheita määriä myöskään. Näillä mennään, ilman sen suurempia rajoituksia. On toiminut ennenkin :)

    Onneksi pääsen vielä huomenna ja maanantaina treenailemaan, henkisesti tulee tekemään tiukkaa tuo viikon paussi! :(

    Mutta treeni-iloa kaikille muille minunkin puolestani!

    VastaaPoista